Göteborgs nations
policys och handlingsplaner

Nedan finner du samtliga policys och handlingsplaner för Göteborgs Nation. Varje dokument går även att ladda ned som PDF om du skulle behöva det!

Alkoholhandlingsplan

Policy för Göteborgs Nation

Antagen 2024-01-22

1. Bakgrund

Göteborgs Nation är en samlingsplats för studenter vid Uppsala universitet, SverigesLantbruksuniversitet, Johannelunds Teologiska Högskola, eller Newmaninstitutet.Medlemmar vid Uppsalas studentnationer erbjuds ett varierande utbud av social verksamhetoch festverksamheter där alkohol ibland förekommer. I studentlivet ska social trygghetfrämjas. När alkohol konsumeras ska svensk lag och policyer uppsatta av Kuratorskonventetföljas. Dessa bör beaktas vid alla arrangemang som anordnas av medlemsnationer iKuratorskonventet och arrangemang anordnade av Kuratorskonventets underkonvent.

Göteborgs Nation arbetar därför med åtgärder för att tillsammans skapa ett tryggt nationsliv.

Detta dokument syftar till att vara stöd i arbetet för Göteborgs nations kuratel ochalkoholombud.

2. Syfte

Syftet med alkoholhandlingsplanen är att stödja att alkoholutskänkningen på nationen sker påett lämpligt och ansvarsfullt sätt. För mer detaljerad information om rutiner under nationensverksamhet, se reglementen för respektive ämbete.

3. Alkoholutskänkning

Samtliga personer som serverar alkohol på nationen ska vara helt nyktra.

3.1 Serveringsansvariga

Det ska alltid finnas minst en serveringsansvarig person på plats när nationen bedriververksamhet med alkoholservering. Med serveringsansvarig menas medlem som är anmäldsom serveringsansvarig hos kommunen. Personen ska vara över 20 år och under sinämbetsperiod gå kurs i ansvarsfull alkoholservering (AAS) som anordnas avKuratorskonventet. Serveringsansvarig person måste vara väl orienterad med reglerna somgäller för alkoholutskänkning och säkerhet i lokalen. Serveringsansvarig person ansvarar för verksamheten under kvällen och ska se till att servering av alkohol sker i enlighet medgällande alkohollag och de regler och rekommendationer som finns uppsatta inom nationen.

4. Utbildning

4.1 Intern utbildning

4.1.1 Förståelse av verksamhet
Tredje kurator ska med sina respektive ämbetsmannagrupper1 inför terminen och underterminens gång visa dem hur deras verksamhet fungerar och vara dem behjälplig vid frågorsom kan komma att uppstå. Tredje kurator ska förmedla ansvaret till ämbetsmännen ochförklara vilka åtgärder man kan nyttja.

Festmästaren ska vid sina uthyrningar när nya individer arbetar, påminna om alkohollagenoch servisens möjlighet och skyldighet att inte servera för berusat folk. Festmästaren ellerutsedd hovmästare ska under hela kvällen se till att servisen efterföljer detta samt att om detfinns en bar se till att den alltid är bemannad.

4.2 Extern utbildning

4.2.1 Ansvarsfull alkoholservering
Alla nationens ämbetsmän som är verksamma vid nationens verksamheter där alkoholserveras ska genomgå utbildning i ansvarsfull alkoholservering (AAS) och erhålla godkäntbetyg. Eftersom ämbetsmännen är nationens ryggrad är det viktigt att de är medvetna omriskerna med alkohol och känner ett ansvar för alkoholhanteringen på nationen. Nationen skabetala för utbildningen för de personer som inte får gå gratis enligt beslut iKuratorskonventet.

4.2.2 Kurs i alkohollagen
Nationens heltidare med ansvar över verksamhet där alkoholservering sker, Tredje Kuratoroch Festmästare, ska genomgå utbildning i alkohollagen och erhålla godkänt betyg. Eftersomdet är dessa personer som är ytterst ansvariga för att alkohollagen efterföljs är det viktigt attde är medvetna om vilka lagar som gäller. Denna kurs är även obligatorisk för att få stå påserveringstillståndet.

5. Externa event

De som jobbar på externa event ska följa samma regler som gäller för den ordinarieverksamheten. Anmodningar får inte utformas så att de uppmuntrar till alkoholkonsumtion.Alkoholfria alternativ ska alltid erbjudas och alkoholen får aldrig stå i centrum.

6. Åtgärder

Vid misstanke om enskild ämbetsmans eventuella överkonsumtion av alkohol ska FörsteKurator i samråd med nationens Alkoholombud utvärdera situationen och komma fram tilllämpliga åtgärder. Om misstanken kommer från en annan ämbetsman eller person ska ettmöte först tas med denna person för att förstå situationen. Åtgärder att vidta:

Prata med ämbetsmannen. Ett möte där ämbetsmannen får veta att det finns en orokring personens alkoholkonsumtion ger denne möjlighet att prata om sin situation.

Boka en tid hos Studenthälsan. Ämbetsmannen med problematik kringalkoholkonsumtion ska erbjudas hjälp av Studenthälsan där nationen ansvarar för attboka en tid. Detta i de fall nationens resurser inte är tillräckliga.

● Koppla in Krisgruppen. I de fall överkonsumtionen av alkohol har lett till olämpligtbeteende och/eller en incidentrapport inkommit ska Krisgruppen kopplas in. Däreftertas åtgärder i enlighet med jämlikhetspolicyn.

7. Allmänna kommentarer

Göteborgs Nation ska inte uppmuntra till alkoholkonsumtion. En viktig del av nationensverksamhet kretsar emellertid kring ämbetsmän som driver pub- och klubbverksamheten. Vivill genom vår verksamhet ge studenter ett positivt förhållningssätt till alkohol genom att inteuppmuntra till överkonsumtion samt alltid erbjuda alkoholfria alternativ. Emellertid tar vi intepå något sätt avstånd från den verksamhet vi bedriver utan anser den vara ett viktigt inslag iUppsalas studentliv.

Vi försöker genom denna alkoholhandlingsplan skapa en grund för ett fortsatt arbete ochhoppas att alkoholhandlingsplanen ska bli dynamisk d.v.s. ändras från år till år utifrån de nyaförutsättningar som kan dyka upp.

Göteborgs Nation värnar om våra gästers trygghet och välmående vid besök i pub- ochklubbverksamheten. Vid eventuella händelser vilka uppfattas som kränkande eller otrygga isamband med besök vid nationens pub- och klubbverksamhet kan Förste kurator kontaktasoch händelsen anmälas.

Vänligen maila 1q@goteborgsnation.se eller jamo@goteborgsnation.se för stöd, pepp och rådeller anmälan av incident.

GDPR-policy

Antagen av styrelsen hösten 2018

Policy

Göteborgs nation samlar in och behandlar personuppgifter om den enskilde i syfte att den ska få ta del av nationens verksamhet. Beroende på vilka delar av nationens verksamhet som den enskilde deltar i kommer olika typer av information samlas in och behandlas.

Göteborgs nation tar den personliga integriteten på allvar och ansluter sig till den gemensamma Datapolicy som Kuratorskonventet har antagit. Den gemensamma datapolicyns bestämmelser syftar till att säkerställa att alla personuppgifter som behandlas av nationerna används endast för avsedda ändamål, samt att medlemmarna skyddas från obehörig åtkomst och användning av deras personuppgifter. Göteborgs nations Integritetspolicys bestämmelser syftar till att tydliggöra nationens åtaganden och den enskildes rättigheter.

För att lagligt få behandla personuppgifter måste det ske i enlighet med en av de sex rättsliga grunderna som anges i artikel 6 i Dataskyddsförordningen. Göteborgs nations behandling av personuppgifter sker oftast på grunderna samtycke, nödvändighet för fullgörandet av avtal samt fullgörande av rättsliga förpliktelser som åvilar nationen.

Definitioner av personuppgift, känslig personuppgift, personuppgiftsansvarig och behandling av personuppgifter finns i den gemensamma Datapolicy som antagits av Kuratorskonventet.

Ansvarsfördelning

Göteborgs nation är personuppgiftsansvarig och bestämmer vilka uppgifter som ska behandlas och hur de ska användas. Detta ska ske i enlighet med dataskyddsförordningen.

Förste Kurator är ansvarig för att policyn följs och att nationens hantering av personuppgifter är i linje med dataskyddsförordningen. Vid frågor gällande personuppgiftsbehandlingen på nationen så vänd dig till denne.

Nationens åtaganden

Göteborgs nation förbinder sig, genom denna och Kuratorskonventets gemensamma policy, att:

◊ inte lämna ut personuppgifter till enskilda privatpersoner annat än till den som själv äger uppgiften

◊ informera enskilda vid tecknande av medlemskap, anmälan till nationens sittningar samt vid ansökan av stipendier om vilka uppgifter som kommer behandlas och i vilket syfte.

◊ ha utarbetade rutiner för att personuppgifter som tillfälligt insamlats vid anmälning till nationens sittningar eller andra interna fester aktiviteter raderas så fort arbetet med evenemanget är över. Genom anmälan samtycker individen till att Göteborgs nation tillfälligt behandlar dessa personuppgifter.

◊ ha utarbetade rutiner för att personuppgifter som tillfälligt insamlats vid stipendieansökningar tas om hand på ett säkert sätt samt att ansökningarna raderas när arbetet med stipendierna är över. Genom ansökan samtycker individen till att Göteborgs nation tillfälligt behandlas personuppgifterna.

◊ ha utarbetade rutiner för att personuppgifter som skickas av medlemmar till nationen per mail raderas så fort ärendet är avslutat.

◊ ha utarbetade rutiner för att personuppgifter, såsom löneinformation och kontaktuppgifter, tillhörande personer som arbetar inom verksamheten förvaras på ett säkert sätt.◊ förvara personalliggare med individers namn och personnummer i låsta förvaringsutrymmen.

◊ endast behandla och använda insamlade personuppgifter i det syftet som de samlats in såvida nationen inte får den registrerades uttryckliga samtycka. Med det syfte det samlas in menas exempelvis att stipendieansökningar endast behandlas vid administrering och tillsättning av stipendier och information om allergier vid sittningar enbart behandlas vid aktuell sittning.

◊ ha utarbetade rutiner för att eventuella känsliga uppgifter som hanteras av styrelsen, Krisutskottet, kuratorer, JämO eller annan instans vid särskilt känsliga medlemsärenden såsom exempelvis diskrimineringsärenden förvaras i nationens kassaskåp eller annat lämpligt, säkert förvaringsutrymmet.

◊ de uppgifter för köp eller transaktioner som sker på nationerna som måste behandlas av redovisningsskäl endast delas till den tredje part som genomför själva transaktionen och används bara i enlighet med bestämmelser i lag. Dessa uppgifter inkluderar betalningsinformation som numret på kredit- eller betalkort och andra kortuppgifter, information om fakturering osv.

◊ nationen i händelse av personuppgiftsincidenter inrapporterar detta till Integritetsskyddsmyndigheten inom 72 timmar. Om medlem riskerar att ta skada (ID-stöld, bedrägeri, finansiella stölder) är nationen skyldig att informera de registrerade så de kan vidta nödvändiga åtgärder.

◊ fortsatt arbeta aktivt med att förbättra rutinerna kring behandlingen av personuppgifter. Till exempel att se till att lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder finns för att säkerställa ett fullgott skydd för den personliga integriteten.

◊ informera ämbetsmännen om för dem nödvändiga rutiner för att säkerställa enskildas personliga integritet vid genomförandet av deras ämbeten.

Registrerades rättigheter

◊ Om en registrerad begär har hen rätt att ta del av om dennes personuppgifter behandlas samt den ytterligare information som specificeras i artikel 15 i dataskyddsförordningen.

◊ Registrerad har rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Det är upp till den registrerade att kontakta nationen om uppgifter behöver uppdateras. Samtidigt har nationen ansvar att i den mån det är möjligt säkerställa uppgifternas korrekthet.

◊ Registrerad har rätt att få personuppgifter borttagna (rätt att bli glömd). Personer har exempelvis rätt att bli borttagna från bilder som Göteborgs nation lägger ut på hemsidor, i fotoalbum eller i sociala medier. Rätten att bli glömd gäller dock inte om uppgifterna fortsatt behandlas med annan laglig grund, till exempel i syfte att uppfylla annan rättslig förpliktelse så som redovisningsskyldighet. Rätten att bli bortglömd kan i vissa fall begränsas om nationens intresse av uppgifterna är större och mer berättigat än den enskildes intresse och rätt att bli bortglömd.

◊ Registrerad har rätt till begränsad användning i händelse av att denne begärt rättelse under den tid det tar att utreda uppgifternas korrekthet. När begränsningen upphör ska den enskilde informeras om detta.

◊ Vid begäran av rättning, borttagande eller begränsad användning ska nationen meddela en eventuell tredje part som nationen skickat uppgifterna i fråga till.

◊ Registrerad har rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (f.d. Datainspektionen) om denne anser att uppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen.

Ändring av Integritetspolicyn

Ändring av policyn beslutas i enlighet med bestämmelserna i nationens stadgar och träder omedelbart i kraft. Ändringar sker alltid i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Göteborgs nation är inte skyldig att meddela registrerade om ändringar som görs i denna policy.

Jämlikhetsplan

Policy för

Göteborgs Nations

Bakgrund

Göteborgs Nation är en samlingsplats för studenter vid Uppsala universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Johannelunds Teologiska Högskola, eller Newmaninstitutet. Nationen bör sträva efter att besökare och göteborgare känner sig välkomna och trygga på nationen och i dess verksamhet. För att uppnå detta bör nationerna ha ett aktivt förhållningssätt mot de attityder som skapar och upprätthåller diskriminering och trakasserier. I nationernas verksamhet bör målen finnas att främja jämlikhet samt att vara fri från diskriminering och trakasserier. Nationerna uppmuntras att under terminerna hålla utbildningar för sina funktionärer kring jämlikhetsfrågor och nationens jämlikhetsarbete.

Göteborgs Nation arbetar därför med åtgärder för att tillsammans skapa en grund för ett jämlikt och välkomnande nationsliv.

Detta dokument syftar till att vara stöd i arbetet för Göteborgs nations kuratel, krisgrupp och jämlikhetsombud.

Definitioner

Med Likabehandling avses inte att alla människor ska behandlas likadant. Likabehandling innebär att alla människor ges lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter att ta del i samhället. Alla människor ska garanteras möjligheter, oberoende av deras olika förutsättningar. Människors utgångsläge och behov är individuella. Den enskilda individen är unik och inte representant för en grupp.

Med Otrygg avses känslan när man befinner sig i en situation eller miljö där man inte känner sig säker. Det är alltid den enskilde individen som avgör om denne känner sig otrygg.

Med Diskriminering avses direkt och indirekt diskriminering.

• Direkt diskriminering: att någon/några missgynnas genom att behandlas sämre än hur någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation.

• Indirekt diskriminering: att någon/några missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer eller vissa grupper. Detta gäller såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Diskriminering kan ske på, men är ej begränsat till, följande grunder: etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning/variation, hudfärg, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, nationalitet, politisk åsikt, position inom nationen, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, trosuppfattning, utbildning, utseende och/eller ålder.

Med Trakasserier avses all form av beteende som kan upplevas som hot, kränkning, förolämpning eller illa behandling. Trakasserier kan upplevas både direkt och indirekt. Det är aldrig en persons fel om denna utsätts för eller upplever trakasserier.

Trakasserier kan ske på, men är ej begränsat till, följande grunder: etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, hudfärg, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, nationalitet, politisk åsikt, position inom nationen, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, trosuppfattning, utbildning, utseende och/eller ålder.

Med sexuella trakasserier menas trakasserier med sexuell prägel. Detta kan inkludera ovälkommet fysiskt, verbalt eller icke-verbalt uppträdande. Exempel är tafsande, annan medveten beröring av sexuellt slag eller verbalt uttryck av sexuell karaktär som upplevs av den utsatte som trakasserande.

Med krisgruppen avses Förste kurator, Inspektor samt Jämlikhetsombudet vid Göteborgs Nation i Uppsala.

Omfattning och tillämpning

Denna likabehandlingspolicy är giltig på alla Göteborgs nations evenemang och aktiviteter ledda av våra ämbetsmän och förtroendevalda, i och utanför våra lokaler.

Jämlikhetsplanen är ett styrande dokument och ska användas som planerings-, uppföljnings- och internt revisionsinstrument i det löpande arbetet med jämlikhet.

Göteborgs Nations jämlikhetsarbete

Inom Göteborgs nation har samtliga ämbetsmän, kuratel och krisgrupp ett ansvar för att se till att likabehandlingsarbetet efterlevs och fortgår.

Förste kurator & Jämlikhetsombud åligger:

- Att utforma och revidera jämlikhetsplanen.

- Att jämlikhetsplanen finns lättillgänglig för alla våra medlemmar.

- Att hantera jämlikhetsfrågor vid nationen

- Att jämlikhetsplanen integreras i nationens alla verksamheter

- Att samordna och uppfölja jämlikhetsfrågor i organisationens verksamheter

- Att utse tillrättavisningar för individer som gjort övertramp på Göteborgs

Krisgruppen åligger:

- Att vid inkommande av incidentrapporter arbeta för att finna lämpliga konsekvenser.

- Att de som anmält en incident alltid känner sig sedda och hörda.

- Att alla pågående och avslutade ärenden är belagda med sekretess.

- Att efter avslutade ärenden, utan att bryta ärendets sekretess, föra erfarenheter och lärdomar vidare till seniorskollegiet för att möjliggöra förebyggande arbete

- Att utse varningar för individer som gjort övertramp på Göteborgs.

- Att översända rekommendationer till nationens styrelse när krisgruppen finner att varning ej är tillräcklig åtgärd.

Styrelsen åligger:

- Att överse jämlikhetsarbetet på nationen

- Att bestämma om och utfärda varningar, suspenderingar och avstängningar vid inkomna incidentrapporter där tillrättavisning eller varning från Förste Kurator eller Krisgruppen ej anses tillräcklig

Göteborgs Nations Ämbetsmän åligger att:

- Att integrera jämlikhetsplanen i sin verksamhet gentemot jobbare och besökare

- Att anmäla incidenter där jämlikhetsplanen inte följts av gäst, arbetare eller medlem på nationen

- Att efterleva nationens jämlikhetsplanen genom att motverka diskriminering och

- trakasserier inom verksamheten om inget annat sägs i stadgan rörande vem vad åligger.

Mål och förebyggande arbete

Göteborgs Nations yttersta mål är att alla ska känna sig trygga och välkomna i nationen och att ingen ska uppleva diskriminering eller trakasserier. För att uppnå detta arbetar vi aktivt med följande delmål:

- Alla medlemmar, ämbetsmän och anställda ska vara informerade om nationens jämlikhetsplan och den ska finnas lättillgänglig för alla.

- Alla ämbetsmän ska arbeta efter nationens jämlikhetsplan.

- Det ska aldrig uppstå incidenter där göteborgare, ämbetsmän eller besökare känner sig diskriminerade eller kränkta.

- Om en incident inträffar ska antigen någon från krisgruppen eller en trygghetsvärd finnas tillgänglig som stöd till den som anmäler ärendet.

För att uppnå ovanstående mål ska följande åtgärder genomföras:

- Varje termin ska alla aktiva personer inom nationen informeras om vår jämlikhetsplan. Detta innefattar kuratelet, seniorskollegiet, ämbetsmän och ordningsvakter.

- Jämlikhetsplan, kontaktuppgifter till krisgruppen och jämlikhetsombudet ska finnas lättillgänglig på nationens hemsida.

- Arbetet med jämlikhetsplan skall ske löpande och den skall revideras årligen av förste kurator och avklivande jämlikhetsombud.

- Trygghetsvärdar ska alltid tillsättas under nationens evenemang och sittningar, och kontaktuppgifter till trygghetsvärdar och ansvariga ska finnas tillgängliga under nationens gasquer/baler och släpp.

Anmäla otrygghet, diskriminering eller trakasserier

Om du har upplevt eller bevittnat något som fått dig eller någon annan att känna sig otrygg, diskriminerad eller trakasserad, ber vi dig ta kontakt med nationen. För oss på Göteborgs nation är det viktigt att alla känner sig trygga och inkluderade. Genom att kontakta nationen möjliggör det för oss att stötta en utsatt person, men även att kunna förbättra vårt jämlikhetsarbete och förebygga vidare otrygghet, diskriminering och/eller trakasserier.

Har en incident av brottslig karaktär inträffat uppmanar vi alltid att polisen kontaktas på telefon 114 14 eller 112 vid akuta incidenter.

Om du upplevt otrygghet, diskriminering eller trakasserier:
Tänk på att det aldrig är ditt fel om du utsätts för eller upplever otrygghet, diskriminering eller trakasserier. Det är också bara du som avgör om du känner dig otrygg, diskriminerad eller trakasserad. Det är också helt upp till dig att bestämma om och hur du vill agera kring en incident. Nedan följer samtliga tillvägagångssätt för hur du som utsatt kan agera:

- Säg till den person som har fått dig att känna dig otrygg, diskriminerad eller

- trakasserad.

- Tala direkt med trygghetsvärd, ordningsvakt eller ansvarig för kvällen.

- Kontakta krisgruppen (Mailadress: Jamo@goteborgsnation.se eller 1q@goteborgsnation.se)

Om du bevittnat otrygghet, diskriminering eller trakassering kan du:

- Tala direkt, för att vara ett stöd för personen som du upplever blivit utsatt för

- otrygghet, diskriminering eller trakassering.

- Tala direkt med trygghetsvärd, ordningsvakt eller ansvarig för kvällen.

- Kontakta krisgruppen (Mailadress: Jamo@goteborgsnation.se eller 1q@goteborgsnation.se)

Incidentrapportering vid Göteborgs Nation

Trygghetsvärdar, ansvariga för evenemangen eller krisgruppen är alla utbildade i hur incidentrapporter vid nationen författas och vem de ska nå.

Arbetsgången för incidentärenden finns nerskriven på ett separat dokument som alltid finns tillgängligt på nationens expedition.

Vidtagande åtgärder från Göteborgs nation

Om en incident inträffar så ämnar vi, från Göteborgs nations sida, att på plats försöka upplysa alla involverade parter om incidenten och kartlägga vad som skett. Om incidenten redan ägt rum skapas ett ärende för att nå en lösning som grundar sig i att alla ska känna sig trygga på Göteborgs nation. Efterföljande arbete innefattar att motarbeta och säkerställa att liknande incidenter ej sker igen.

Även om man själv anmäler eller om någon anmäler en incident, är det alltid den som är eller upplevs vara utsatt som äger ärendet. Det är alltid i samråd med ägaren av ett ärende som krisgruppen går vidare i utredningen av en incident och ägaren av ärendet har när som helst möjlighet att avsluta sitt eget ärende.

Åtgärder som vi på Göteborgs nation vidtar vid fall av otrygghet, diskriminering eller

trakasserier:

Trygghetsvärd, ordningsvakt eller evenemangsansvarig bör:

- Prata med alla parter om incidenten för att försöka nå en gemensam lösning.

- Vid behov, kontakta krisgruppen för vidtagande av vidare åtgärder.

Krisgruppen åligger att:

- Med ägarens godkännande sammanställa en grundlig rapport med passande konsekvenser

- Tillämpa lämpliga vidare steg

Göteborgs Nations gradering av konsekvenser:

Form av konsekvens; Vem kan uträtta

Tillrättavisning; Förste kurator eller Inspektor

Varning; Styrelse

Suspendering; Styrelse

Avsättning; Landskap

Portning; Styrelse

Uteslutning; Landskap

Uppföljning

Uppföljning av likabehandlingsarbetet

Uppföljning av Göteborgs nations likabehandlingsarbete sker enligt följande:

- Utvärdering av avslutade ärenden görs av krisgruppen vid behov.

- Diskutera jämlikhetsplanen med ämbetsmän vid trygghetsworkshops, vilka anordnas av jämlikhetsombudet en gång per termin.

Om du känner att du har kommentarer på eller vill förbättra likabehandlingsarbetet på Göteborgs nation så är du alltid varmt välkommen att skicka tips och idéer.

Uppföljning och revidering av dokument

Detta dokument kontrolleras med avseende på fakta och kontaktuppgifter en gång per termin av Göteborgs nations förste kurator och Jämlikhetsombud. Detta dokument utvärderas och revideras vid behov en gång per år av Göteborgs nations förste kurator och Jämlikhetsombud.

Miljöpolicy

Policy för

Göteborgs Nations

Bakgrund

Göteborgs Nation är en samlingsplats för studenter vid Uppsala universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Johannelunds Teologiska Högskola, eller Newmaninstitutet. Nationen erbjuder därmed studenterna flera verksamheter som påverkar miljön. Nationen bör sträva efter att hålla miljöpåverkan till det minimala. För att uppnå detta bör nationen ha en aktiv diskussion och plan kring miljöpåverkan på nationen. I nationen verksamhet bör det finnas mål och reaktivt arbete kring hur verksamheten påverkan miljön. Arbetet på nationen drivs av Miljöombudet som bör under terminen hålla diskussioner kring nationens arbete och påverkan på miljön.

Göteborgs Nation arbetar därmed att genom åtgärder proaktiva/reaktiva skapa en minimal påverkan på miljön

Detta dokument syftar till att vara stöd i nationens och miljöombudets miljöarbete.

Definitioner

Med Miljöombud avses ämbetsmannen som besitter ämbetet miljöombud, med deras egna reglemente

Med Miljö avses i första hand människornas livsmiljö, vars tillstånd och kvalitet påverkas i positiv eller negativ riktning av människornas egen verksamhet.

Göteborgs Nations miljöarbete

Göteborgs Nation åligger att:

- Ha en miljöpolicy

- Ha ett Miljöombud. Med Miljöombud menas en person som har som uppgift att driva miljöfrågor vid Göteborgs Nation och har förslagmöjlighet till förbättrings arbete för nationens alla verksamheter.

- Ha ett ansvar att i sina verksamhet ha i åtanke de konsekvenser på miljön nationens verksamhet kan ha och eftersträva att minimalisera denna

- eftersträva att alla Göteborgare och speciellt ämbetsmän är informerade om nationens arbete och införstådda i deras möjlighet att ha inflyttande.

- Se till att all lämplig information kring miljöarbete finns tillgängligt för Göteborgarna.

- Verksamheterna mellan varandra ska samarbeta att minimera matsvinn.

Om du har frågor eller förslag kring nationens miljöarbete

Vid frågor eller förslag är varje Göteborgare välkommen att inkomma med förslag som kan vara lämpliga för att arbetet kring nationens verksamheter förbättras ur ett miljöperspektiv.

Kontakta ansvariga

- Miljöombudet: miljö@goteborgsnation.se

- Förste kurator: 1q@goteborgsnation.se

- Tredje kurator: 3q@goteborgsnation.se

- Festmästare: festmastare@goteborgsnation.se

hitta oss

S:t Larsgatan 7, 753 11 Uppsala
  • Expedition

    • Förste kurator 1Q

    • Tisdag: 14:00-17:00
    • Onsdag: 11:00-13:00
    • Torsdag: 14:00-17:00
    • Fredag: 11:00-13:00
    • Andre kurator 2Q

    • Tisdag: 14:00-17:00
    • Onsdag: 11:00-13:00
    • Torsdag: 14:00-17:00
    • Fredag: 11:00-13:00
    • Tredje kurator 3Q

    • Tisdag: 14:00-17:00
    • Onsdag: 11:00-13:00
    • Torsdag: 14:00-17:00
    • Fredag: 11:00-13:00
    • Festmästare

    • Måndag: 11:00-13:00
    • Onsdag: 11:00-13:00
  • Öppettider

    • Glenns Pub

    • Tis-Fre: 18:00-00:00
    • Pubquiz

    • Tisdag: 19:00-21:00
    • Karaoke

    • Torsdag: 20:00-22:00
    • Söndásbrunch

      Söndag: 11:00-14:00
    • Lunch "la Bamba"

      Fredag: 11:30-13:30
      • Biblioteket & studieplatser

      • Mån-fre: 10:00-17:00